Rodzaje filtrów zakładanych na obiektyw

Każdy dobry fotograf musi posiadać umiejętność posługiwania się filtrami. Obecnie wiele efektów można uzyskać za pomocą programów komputerowych, lecz znajomość filtrów oraz ich zastosowania – na pewno nam nie zaszkodzi, a często wręcz pomoże. Pamiętajmy również, iż istnieją takie filtry zakładane na obiektyw aparatu (np. UV, ND, polaryzacyjny), których nie zastąpi nawet najlepszy program.

Wyróżniamy wiele filtrów zakładanych na obiektyw. Można je podzielić według kilku kategorii:

  1. Jakość
  • filtry standardowe – nie mają powłok przeciwodblaskowych lub mają ich 2. Są to zazwyczaj tanie filtry dające zakładany efekt, choć mają niską przepuszczalność światła i lubią dawać najdziwniejsze odbłyski – tzw. bliki
  • filtry z powłokami specjalnymi
  • filtry wielopowłokowe (MC, 10-16), z których od 2 do 6 powłok stanowią powłoki o specjalnych właściwościach (np. o zwiększonej odporności na kurz, zarysowanie, wilgoć i wodę)- filtry MC (wielopowłokowe) – pokryte są kilkoma lub kilkunastoma powłokami ochronnymi jedno bądź też dwustronnie. Mają dużą przepuszczalność światła (95-99,8%) i odporność na blikowanie
  1. Budowa
  • filtry żywiczne (wykonane z czystej optycznie żywicy CR 39, oferowane zazwyczaj jako filtry czworokątne stosowane do różnego typu mocowań)
  • filtry szklane (wykonane ze szkła optycznego)
  • filtry żelatynowe (wykonane są na bazie folii poliestrowej)
  1. Montaż
  • filtry nakręcane
  • filtry wewnętrzne (stosowane są głównie w obiektywach ultra szerokokątnych i ultra teleobiektywach)
  • filtry nasadzane (z wykorzystaniem holderów)
  1. Zastosowanie
  • filtry polaryzacyjne – zatrzymują światło spolaryzowane w określonej płaszczyźnie drgań i zapobiegają powstawaniu niekorzystnych odblasków od wody, szkła czy powierzchni lakierowanych
  • filtry połówkowe – stosowane są do efektów kolorystycznych, kontroli kontrastu lub jasności części kadru
  • filtry ochronne – zabezpieczają obiektyw przed uszkodzeniem
  • filtry UV- absorbują niewidzialny zakres światła, przede wszystkim ultrafiolet
  • filtry neutralnie szare (ND) – służą do redukowania ilości światła wpadającego przez obiektyw, ochrony przed prześwietleniem jasnych partii obrazu i wydłużenia czasu naświetlania partii ciemniejszych, co pozwala na wydobycie z nich większej ilości szczegółów
  • filtry konwersyjne (kompensacyjne) i korekcyjne – stosowane do mniejszych lub większych delikatnych przesunięć temperatury barwy światła w górę lub dół
  • filtry soczewkowe – czyli soczewki powiększające, których używa się do fotografowania obiektów z małych odległości
  • filtry efektowe – pozwalają uzyskać różne efektów wizualne, fantazyjne i kolorystyczne- filtry sepia- służą do dodawania kolorowej fotografii ciepłego odcienia brązu czy ogólnie do ocieplenia zdjęć
  • filtry dyfuzyjne – tonujące nadmiar ostrości zdjęć
Każdy z powyższych filtrów stanowi dodatkowy element optyczny w zestawie fotograficznym, który będzie wprowadzać nowe informacje dla matrycy lub filmu oraz dawać skutki uboczne w postaci np. utraty ostrości bądź starty światła. W celu zminimalizowania skutków ubocznych należy używać filtrów jak najwyższej jakości (materiał, jakość oraz ilość powłok ochronnych).